Anest. intenziv. Med. 2025;36(4):241-246 | DOI: 10.36290/aim.2025.039
Zkušenosti zdravotníků pracujících na JIP s virtuální realitou v postgraduálním vzdělávání - multicentrická dotazníková studiePůvodní práce
- 1 Klinika anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny, Fakultní nemocnice Brno a Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně
- 2 Ústav simulační medicíny, Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně
- 3 Klinika dětské anesteziologie a resuscitace, Fakultní nemocnice Brno a Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně
- 4 Klinika komplexní onkologické péče, Masarykův onkologický ústav Brno a Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně
Cíl studie: Primárním cílem studie bylo zjistit zkušenosti zdravotníků pracujících na jednotkách intenzivní péče (JIP) s virtuální realitou (VR) v postgraduálním vzdělávání. V rámci sekundárního cíle byly zjišťovány nejčastější očekávání a obavy z použití VR v postgraduálních kurzech.
Typ studie: Observační dotazníková studie.
Typ pracoviště: JIP jakéhokoliv typu nemocnice v České republice.
Materiál a metoda: On‑line dotazník pro lékaře a nelékařský zdravotnický personál pracující na JIP. Výsledky byly zpracovány metodami deskriptivní statistiky.
Výsledky: Celkem bylo získáno 114 kompletně vyplněných dotazníků. S VR má zkušenosti v rámci vzdělávání 21,6 % respondentů, v rámci demonstrací na konferenci 23,2 % a 55,2 % respondentů se s VR dosud nikdy nesetkalo. Zájem zúčastnit se kurzu využívajícího VR vyjádřilo 87,7 % respondentů (určitě ano, nebo spíše ano). Představa účasti na VR kurzu zaměřeném na trénink komunikace v respondentech nejčastěji vyvolává pozitivní emoce. Případné obavy nejčastěji plynou ze strachu z nahrávání (12,3 % určitě ano, 33,3 % spíše ano), sledování ostatními účastníky (13,2 % určitě ano, 36,8 % spíše ano) a případného odloženého hodnocení jejich výkonu (9,6 % určitě ano, 31,6 % spíše ano). Respondenti nejčastěji uváděli, že by v rámci vzdělávání s využitím VR ocenili témata zaměřená na řešení akutních stavů a málo častých situací, technické dovednosti (provádění různých výkonů a ovládání přístrojů) a nácvik komunikace.
Závěr: Zkušenosti s virtuální realitou stále nejsou velké. Většina zdravotníků by zapojení VR do postgraduálního vzdělávání vítala. VR však vyvolává i obavy, s nimiž je nutné v rámci přípravy a realizace výuky pracovat pro vytvoření bezpečného prostředí.
Klíčová slova: virtuální realita, postgraduální vzdělávání, jednotka intenzivní péče, dotazníkové šetření.
Experiences of HCPs working at ICUs with a virtual reality in postgraduate training - multicentre survey
Objective: The primary goal of this study was to explore the experience of health care professionals (HCPs) working at intensive care units (ICUs) with virtual reality (VR) involvement in postgraduate training. The second goal was to explore the expectations and common concerns associated with the VR-based courses.
Design: Observational online cross-sectional survey.
Setting: ICUs of various types across hospitals in the Czech Republic.
Material and methods: An online questionnaire for HCPs working at ICUs. Methods of descriptive statistics were used for data interpretation.
Results: A total of 114 fully completed questionnaires were collected. VR was previously used in training by 21.6% of respondents and experienced as a demonstration at conferences by 23.2%. More than half (55.2%) had never encountered VR. The majority (87.7%) expressed interest in participating in a VR-based course. Expectation of participation in courses with VR evoked mostly positive emotions. Possible concerns about VR involvement result from the fear of being recorded (12.3% strongly agree, 33.3% agree), being watched by other participants (13.2% strongly agree, 36.8% agree) and retrospective assessment of their performance (9.6% strongly agree, 31.6% agree). Respondents indicated greatest interest in scenarios involving critical events, rare situations, technical skills and communication training.
Conclusion: Despite limited experience with VR in postgraduate training, ICU HCPs showed a high level of interest in such methods. However, VR also raises concerns that must be addressed when designing the learning experience in order to create a safe environment.
Keywords: virtual reality, postgraduate training, intensive care unit, survey.
Vloženo: 4. červenec 2025; Revidováno: 22. srpen 2025; Přijato: 2. září 2025; Zveřejněno online: 29. říjen 2025; Zveřejněno: 10. prosinec 2025 Zobrazit citaci
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Word Virtual Reality In: Cambridge dictionary [Internet]. Cambridge University Press & Assessment; 2025 [cited 2025 Jun 4]. Available from: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/virtual-reality.
- Abbas JR, O'Connor A, Ganapathy E, Isba R, Payton A, McGrath B, et al. What is Virtual Reality? A healthcare-focused systematic review of definitions. Health Policy Technol. 2023 Jun;12(2):100741.
Přejít k původnímu zdroji... - Tursø-Finnich T, Jensen RO, Jensen LX, Konge L, Thinggaard E. Virtual Reality Head-Mounted Displays in Medical Education: A Systematic Review. Simul Healthc J Soc Simul Healthc. 2023 Feb;18(1):42-50.
Přejít k původnímu zdroji... - Alam F, Matava C. A New Virtual World? The Future of Immersive Environments in Anesthesiology. Anesth Analg. 2022 Aug;135(2):230-8.
Přejít k původnímu zdroji... - Labrague LJ, McEnroe-Petitte DM, Bowling AM, Nwafor CE, Tsaras K. High-fidelity simulation and nursing students' anxiety and self-confidence: A systematic review. Nurs Forum (Auckl). 2019 Jul;54(3):358-68.
Přejít k původnímu zdroji... - Prokopová T, Vrbica K, Hudec J, Dvořáček J, Maláska J. Zhodnocení implementace simulační výuky do specializačního vzdělávání lékařů před absolvováním základního kmene. Anest intenziv Med 2021;32(2):74-81.
Přejít k původnímu zdroji... - Kosinová M, Štourač P, Maláska J. Premiéra akreditovaného kurzu Simulace kritických stavů proběhla v Brně. Anest intenziv Med. 2021;32(2):71.
- McCarthy C, Carayannopoulos K, Walton JM. COVID-19 and changes to postgraduate medical education in Canada. Can Med Assoc J. 2020 Aug 31;192(35):E1018-20.
Přejít k původnímu zdroji... - McKechnie T, Levin M, Zhou K, Freedman B, Palter VN, Grantcharov TP. Virtual Surgical Training During COVID-19: Operating Room Simulation Platforms Accessible From Home. Ann Surg. 2020 Aug;272(2):e153-4.
Přejít k původnímu zdroji... - Sharma A, Minh Duc NT, Luu Lam Thang T, et al. A Consensus-Based Checklist for Reporting of Survey Studies (CROSS). J Gen Intern Med. 2021;36(10):3179-3187.
Přejít k původnímu zdroji... - McClintock AH, Fainstad T, Blau K, Jauregui J. Psychological safety in medical education: A scoping review and synthesis of the literature. Med Teach. 2023 Nov 2;45(11):1290-9.
Přejít k původnímu zdroji... - Kim HY, Kim EY. Effects of Medical Education Program Using Virtual Reality: A Systematic Review and Meta-Analysis. Int J Environ Res Public Health. 2023 Feb 22;20(5):3895.
Přejít k původnímu zdroji... - Baniasadi T, Ayyoubzadeh SM, Mohammadzadeh N. Challenges and Practical Considerations in Applying Virtual Reality in Medical Education and Treatment. Oman Med J. 2020 May 15;35(3):e125-e125.
Přejít k původnímu zdroji... - Turner S, Harder N. Psychological Safe Environment: A Concept Analysis. Clin Simul Nurs. 2018 May;18:47-55.
Přejít k původnímu zdroji... - Davis FD. A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: theory and results. 1985.
- Sung H, Kim M, Park J, Shin N, Han Y. Effectiveness of Virtual Reality in Healthcare Education: Systematic Review and Meta-Analysis. Sustainability. 2024 Sep 30;16(19):8520.
Přejít k původnímu zdroji... - Zhao G, Fan M, Yuan Y, Zhao F, Huang H. The comparison of teaching efficiency between virtual reality and traditional education in medical education: a systematic review and meta-analysis. Ann Transl Med. 2021 Feb;9(3):252-252.
Přejít k původnímu zdroji... - Heldring S, Jirwe M, Wihlborg J, Berg L, Lindström V. Using High-Fidelity Virtual Reality for Mass-Casualty Incident Training by First Responders - A Systematic Review of the Literature. Prehospital Disaster Med. 2024 Feb;39(1):94-105.
Přejít k původnímu zdroji...




